torsdag 1 mars 2012

Häst & Stall special 1

Stallspecial 1

~ Mina favoritponnys -att rida/sköta om ~
Vera var en favorit som kom efter Lilla My och Alpha. Ett korsningssto på 17 år som igentligen heter Cookie. Har ingen aning varför man nästan alltid byter namn på hästarna/ponnysarna i stallet?!. Vera är jätte snäll att pyssla om men därimot får man jobba en hel del med henne i ridningen, envis är hon... Tycker mycket om att hoppa och det verkar som att det är verkligen hennes grej :) Hon är mest min favorit att rida, i spiltan har jag tröttnatlite på att ta hand om henne.
Orkan busar lite på lektionerna och man får väcka upp honom direkt då han lätt är lite lat. Tror jag hittar "min"nästan perfekta ponny, han är underbar hela han och uppskattad av mig på lektion! :) Hittar inga fler ord. Orkanföddes år 1994 och är av rasen New Forest. Ridskolan hyr han av Vedbände Ridläger där han på sommaren åker för att vara med på deras ridlägren. Gissa hur hög i mkh han är?! 135 cm. Ni får med en bild från en hoppning i klubben där vi fick rosett, felfritt!! ♥
Feldon får bjuda på bilden :) Han är en fjording med väldigt skön rygg att rida barbacka på. Duktig på det mesta och är en av stallets ponny som används till ridning för funktionshindrande! Mysig i spiltan förutom att han alltid försöker tugga på allt han ser, som t.ex. min GRÖNA jacka, knoppen på mitt spö, hans täcke mm. Gulliplutt ♥
Här är jag med galoppälskaren Harry! Snäll och känslig fux som gillar snabbhet men vill helst inte bli ompysslad i spiltan, troligen har han blivit utsatt för något som har med det att göra tidigare i livet. Född 1993 :) Hoppa med honom är nog det bästa, som jag vet. Eller galoppera flera varv i sommarluften! ♥
En D-ponny korsning som har namnet Madicken. Genomsnäll och väldigt rolig att rida, tycker jag. Det roligaste jag vet är att hoppa med henne, förutom att hon tar fram huvudet. Helt klart en av de roligaste att rida! :) Vet inte nåt mer jag kan skriva, inga mer ord kommer fram, men bäst är hon. ♥
Nåt negativt - är att hon kan bli het av sig och börja dundergaloppera på vintern (flög av en gång)
Nåt positivt + är att hon är bäst ^^
Jag hoppar 50-60 cm med henne!
.
__________________________________________________________________________________________
Alltså jag måste säga att jag är bekväm att rida med alla stallets ponnysar och så! Vissa gillar jag ju mer än andra, men om jag ska hålla på och skriva flera rader med saker om ponnysarna jag gillar att rida kommer det bli alla ponnys och inlägget blir mega långt. Så jag lägger upp lite bilder här på hästar jag har ridit och gillar att rida. Skriver en sak som är negativt (-) och en som är positivt (+) om varje pålle!
Puck - (inte jag som rider på bilden)
skumpig rygg + snällaste hästen i världen
Hidalgo
nu är jag för lång för att rida han, har ridit han i somras jätte mysig att sköta om
Pilates
- lat av sig på dressyrlek. väldigt pigg ute
______________________________________________________________________________________
Nu var det slut här ja. Har missat några säkert, men för denna gången får ni i alla fall inte mer, hehe.
-
Lilla My var den första hästen jag red på och hon var bäst, nu finns och inte längre. Sen fastnade jag för Alpha, men några få år senare gick hon i pension och kom tillbaka till hennes ägare.
~ Min sköthäst ~
Maggie är min sköthäst. En otroligt härlig connemara tjej, född 2004 :)
Vi har våra mysiga stunder i stallet och det verkar som om vi två verkligen förstår varandra. Svårt att beskriva, men om jag pratar med henne och säger grejer så buffar hon på mig, tar mulen mot min kind/öra, står helt stilla och njuter eller nåt annat... Underbar! Dock har jag ej ridit henne, vilket jag gärna skulle vilja :( Det som är så himla bra (tkr jag) är att Maggie kommer från samma uppfödare som Lilla My, första hästen jag red på ridskolan, underbaraste och finaste D-Ponnyn någonsin! ♥
Inte jag som rider.. det är Sara. , men jag har fotat! :D
_______________________________________________________________________________________
~ Hästar & Katter från ridklubben/ridläger -övrigt ~
Vår stallkatt Bosse ligger och latar sig efter hans pälstvätt.
Storhästarna har ridit en lång väg för att visa deras uppvisning med musik :D
Min söta Vips som jag red på mitt första ridläger Stall NinniSvensson, 2010 ;)
Världens bästa ponniiii Maxim som jag red på Vedbände, mitt andra ridläger 2011, vi fick rosett! ♥
Alla söta ponnysarna på Araby i ponny-hagen smaskar på höet när "hagen" inte duger.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Alla bilder som ni ser och jag lägger in i mina inlägg är fotograferade utav mig/nån i familjen eller om inte det så står det vem som har fotat den, ingen får kopiera dem utan tillåtelse från mig. Alltså är detCopyright på alla mina, Filippa M. bilder, tack för er som förstår och orkade läsa :)
---------------------------------------------------------------------------------------------


Undrar ni nåt mer är det bara att maila oss, märk ett mail med Filippa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar